December 2019

Hoezo bejaard?

Het begrip ‘bejaard’ is in enkele decennia totaal van inhoud veranderd.
Grootvader van moeders kant was in 1950, 73 jaar oud, een hoog bejaarde man.
Hij woonde bij ons in. Zijn dagelijks tenue was een zwarte broek, zwart vest en een zwarte pet.
Kauwend op een dot pruimtabak slofte hij door het huis.

Vanaf 60/65 jaar behoorde men destijds tot de categorie ‘ouden van dagen’.
Het bejaardenhuis lonkte. Je kamertje was min of meer al gereserveerd.
Het overgrote deel van de bewoners was vrouw. De mannen waren sterk in de minderheid.
Hun gemiddelde leeftijd bleef fors achter bij die van de vrouwen.
Door het zware werk gingen velen al hemelen voor het bereiken van de pensioenleeftijd.

Dat beeld is totaal gewijzigd. De gemiddelde leeftijd van ouderen is sterk gestegen.
Ook de gezondheidstoestand is fors verbeterd.
Ze willen niet meer betutteld worden en wensen de regie van het leven zoveel mogelijk in eigen hand te houden.
Om deze redenen en om de financiering van de zorg betaalbaar te houden heeft de overheid sinds het begin van deze eeuw het beleid zodanig aangepast dat ouderen tot op hoge leeftijd niet meer in aanmerking komen de oude dag in een zorgcentrum door te brengen.
Je moet fors lijden aan dementie of aan andere nare aandoeningen zoals Alzheimer of Parkinson wil je in aanmerking komen voor opname in een verpleeghuis.

Deze veranderde leefwijze is ook in Berlicum/Middelrode duidelijk waarneembaar.
U moet ’s morgens rond negen uur eens een kijkje gaan nemen op het tennispark bij De Brand.
Ik kan u verzekeren dat alle banen bezet zijn door de sterk groeiende groep ‘grijze koppen’.
Het gehele jaar door wordt er gespeeld.
Vanaf acht uur zie je drommen jongeren naar school fietsen.
De opa’s en oma’s gaan richting tennisbaan, sportschool of golfcourt.
Bovendien loopt de mailbox van ouderen dagelijks vol met aanbiedingen van touroperators met lokkertjes om zo snel mogelijk af te reizen naar de meest curieuze oorden.

Hoezo bejaard? Weg met de zwarte kleding en de suffe pantoffels.
De nieuwe bejaarde is zelfstandig, nog hip gekleed, actief, ondernemend, reislustig, sportief.
Ja, tot het lijntje knapt, lichamelijk of geestelijk. Dan pas voelt men zich echt bejaard.

De herdertjes bij nachten,
een eeuwenoud verhaal.
Wij weten niet wat zij dachten
dus bedenk ik het allemaal …

Zij rekenden vast nog met hun hoofden,
wij doen dat met het toetsenbord.
Denk je dat ze ons geloofden
als wij zeggen dat de wereld anders wordt…..?

Dat de tv zal worden uitgevonden,
zij wisten nog niets van de telefoon,
laat staan dat er mensen op de maan stonden,
wij vinden dat nu heel gewoon…

En dat we dingen kunnen programmeren,
dat de robot uitgevonden wordt.
Dat mensen van machines kunnen leren..
dat dit echt de toekomst wordt?

En wat als wij hun zouden zeggen
Dat robots mensen gaan vervangen,
Die een mechanische arm om ons leggen ….
Zou dat de toekomst zijn die zij en wij verlangen?

Maar misschien waren hun gedachten
bij de lammetjes in het veld.
Of dachten zij aan de schaapjes
Die ze net hadden geteld……!

De Ouderenlijn.

Op dit moment is het aantal aanmeldingen te beperkt om goed matches te maken binnen kring Maas Dommel.
Afgelopen vrijdag, 25 oktober 2019, is besloten op te schalen naar heel Brabant via een nieuwe warme aanpak.
De uitvoering ervan zal lopen van medio december 2019 tot en met medio februari 2020.
Zoals afgesproken zal er effectonderzoek plaatsvinden.
Degenen die zich gemeld hebben, worden op korte termijn persoonlijk benaderd.
Aanmelden kan nog steeds (aanmelden: deouderenlijn.nl/kbobrabant).

Project Begeleid Fietsen.

De heer Jo van Kreij benaderde ons inzake een op te starten project “Begeleid Fietsen”.
Jo was in 2007 bij KBO Heesch betrokken bij de opzet van een soortgelijk project.
Momenteel zijn daar 5 duo fietsen en 1 rolstoelfiets in gebruik.
80 vrijwilligers begeleiden evenzoveel gebruikers op de duo fiets.

Mensen met een verstandelijke of lichamelijke beperking, genieten samen met de vrijwilliger op een ontspannen en gezonde manier van de omgeving en de natuur.
Het bijzondere project heeft onze volledige instemming en steun.
Naar onze inschatting zijn er in Berlicum – Middelrode tientallen personen, die van dit project “Begeleid Fietsen” gebruik gaan maken.

Om dat te realiseren hebben wij het volgende plan van aanpak:

• Wij zoeken vrijwilligers, die zich voor dit project willen inzetten.

• Wij zoeken landelijke sponsoren, die ons ondersteunen in de aanschaf van de eerste 2 elektrische duo fietsen.

• Wij zoeken naar stallingsruimte en een persoon, die voor het onderhoud zorgdraagt.

Het streven is om in het voorjaar van 2020 (1 april-1 mei) van start te gaan.

Indien u hierbij als vrijwilliger actief wenst te zijn, geeft u zich dan op bij Herman Schunselaar tel 0653319158 of hermiet@home.nl
Het Bestuur.

Onderstaande kroonjarigen worden bezocht voor een felicitatie en attentie.

Wij hopen dat u de vermelding van uw naam op prijs stelt, mocht dit niet het geval zijn laat het dan minimaal een maand van tevoren weten.

2 december: Tien van Pinxteren
17 december: Sjaantje van Doorn-van Liempt
23 december: Ger den Otter-Eykemans

90-jarige, de allersterkste
8 december: Annie van de Heijden-Bijnen
2 januari: Ineke Costermans

Aanmelden van leden.

Als u familieleden, vrienden of kennissen heeft die lid willen worden, dan kunnen zij zich op twee manieren aanmelden:

1. Bellen of schrijven met Jeanne Vink, tel. 5031833, de Rijskamp 5, 5258EA, Berlicum
    of e-mailen naar
    seniorenverenigingbres@ziggo.nl

1. Downloaden aanmeldingsformulier op www.seniorenverenigingbres.nl/organisatie/documenten en dit opsturen.

Verhuizingen en eventuele andere wijzigingen, zoals e-mailadres, bankrekeningnummer graag doorgeven aan het secretariaat.

ICT aanbod periode januari tot en met carnaval 2020.

Dit aanbod staat ook op de site van Seniorenvereniging BRES.

• Maandag 6 en 13 januari :2 bijeenkomsten WhatsApp. Kosten € 10,–.
    WhatsApp is een mogelijkheid om snel en gemakkelijk korte berichtjes met elkaar te delen.
    U wordt ingeleid in de mogelijkheden en de nieuwste ontwikkelingen.
    Naast korte berichten versturen en ontvangen zijn er nog veel meer handige mogelijkheden met deze App.

• Maandag 20 januari: Inloopspreekuur en vragenuur.
    U kunt bij ons terecht met uw ICT vragen. Hieraan zijn geen kosten verbonden.
    Aanmelden is nodig omdat wij graag willen weten of we het probleem kunnen verhelpen/oplossen.

• Maandag 27 januari, 3, 10 en 17 februari: 4 bijeenkomsten Windows 10.
    Kosten €20,–
    Hernieuwde kennismaking met het besturingssysteem van Windows 10. Maandelijks zijn er updates en elk half jaar is er een upgrade. Dus Windows 10 is steeds aan het vernieuwen. Dit vereist regelmatig uw en onze aandacht. We gaan de basale handelingen opnieuw met u doornemen en daarnaast komen ook de meer uitgebreide gebruiksmogelijkheden aan de orde. Dus of u nieuw bent of gevorderd, u kunt er altijd weer van leren.

Aanmelden voor alle bovengenoemde bijeenkomsten en spreekuur: telefonisch bij Harrie Oerlemans tel. 5031178 of via de mail seniorenverenigingbres@ziggo.nl

In de nieuwsbrief van februari worden de cursussen voor de maanden maart en april en mei 2020 opgenomen.

Namens de ICT werkgroep,
Harrie Oerlemans

Filmavonden.

Zoals altijd bent u vanaf 19.00 uur van harte welkom en starten we na een kopje koffie om 19.30 uur met de voorstelling. En dat alles voor € 5,–.

De laatste filmvoorstelling van 2019 met na afloop een sfeervolle en gezellige afsluiting van het filmjaar 2019.

Woensdag 11 december: Film ”Diana”.

De film Diana stamt uit 2013 en is gebaseerd op het boek “Diana her last love”.

De film concentreert zich op de laatste twee jaar van het leven van de prinses, wanneer ze inmiddels gescheiden is van Prins Charles.
De film beschrijft hoe ze de Brits-Pakistaanse hartchirurg Hasnat Hahn leert kennen en hem neerzet als de liefde van haar leven.
Ze ontmoeten elkaar regelmatig in het geheim en weten de roddelpers daarbij op slinkse manieren te ontwijken.

Diana leeft door haar relatie met Khan op en gaat zich geïnspireerd door hem inzetten voor het opruimen van landmijnen. Kahn kan echter niet omgaan met de constante druk van de paparazzi. De relatie wordt verbroken en Diana zoekt haar toevlucht bij de miljonairszoon Dodi Al Fayed om haar liefdesverdriet te verwerken. Dit wordt haar enkele weken later fataal, wanneer zij in Parijs een dodelijk ongeluk krijgt .

Een mooie, realistische film, die een inzicht geeft in een deel van het leven van deze mooie en bijzondere vrouw

Op stap met…

Dinsdag 21 januari 2020 : Rondleiding en lunch onderwijshotel Rooi Pannen Eindhoven.

Het jaar smakelijk beginnen met lekkers….

Een paar jaar geleden is Op stap met …naar de Rooi Pannen in Tilburg geweest en dat was een groot succes. Vandaar dat wij dit jaar Eindhoven gaan bezoeken.

Rondleiding-arrangement.

• 10.30 uur ontvangst met koffie of thee en een verrassing uit onze eigen patisserie

• 11.00 uur rondleiding verzorgd door studenten door de school

• twee drankjes waarbij men de keuze heeft uit frisdrank, huiswijn of bier van de tap.

• 3 gangen lunch à la carte…

• Koud of warm voorgerecht

• Warm hoofdgerecht

• Nagerecht.

Prijs: € 31,50 inclusief alles wat hierboven staat vermeld.

Vertrek: 9.45 uur. Mercuriusplein, carpoolen.

Voor de nieuwe leden of leden die het nog niet weten, bij het carpoolen krijgt de door mij aangewezen chauffeur € 0,30/km.

Aanmelden voor 12 januari: Telefonisch 073-5032036 of via de mail kbojanine@kpnmail.nl

Maximum 16 personen dus wees er snel bij..

Bedrag overmaken bij aanmelding naar NL54RABO0113538456 t.n.v. Seniorenvereniging Bres. Doorgeven als je de rollator meeneemt.

Activiteitencommissie BRES.

Binnen BRES hebben we een activiteitencommissie ingesteld.

De activiteitencommissie heeft als doel activiteiten te organiseren voor alle geledingen.
Jonge en oudere ouderen, mobiele en minder mobiele leden, actieve en passieve leden, creatieve, reislustige, leergierige of gezelschap zoekende leden.
We willen een veelzijdig en verrassend programma aanbieden.

Dat is een hele uitdaging, en ……die gaan we aan!

Wij’ zijn: Janine Figeys, Paula Oliemeulen en Margie Dieterman.

Voor 2020 hebben we al een aantal uitstapjes gepland; enkele dicht bij de deur en een aantal wat verder met een touringcar. Aan enkele touringcar uitstapjes kunnen ook leden van de Kern St. Michielsgestel, Den Dungen, Gemonde en Sint-Michielsgestel meedoen. Zo hebben we meer kans op een goed gevulde bus. We kunnen hiermee de kosten lager houden. Meld u dan wel tijdig aan, want ‘wie het eerst komt …’ én ‘vol is vol’.

Wat kunt u zoal verwachten volgend jaar …….?

We starten in januari met een interessant uitje naar De Rooi Pannen in Eindhoven (zie aankondiging elders in dit blad). Verder een museumbezoek in de buurt; een rondleiding en modeshow bij de grootste modewinkel van Nederland: van Tilburg in Nistelrode en een dagtrip: Herdenkingstocht 75 Jaar bevrijding van Brabant; met een bus naar Overloon, Best, Eindhoven o.l.v. een speciale WOII-gids*.

Bezoek aan de Passiespelen in Tegelen* (zie aankondiging elders in dit blad) en een dagtocht over de Maasvlakte-II*. En wat dacht u van een High Tea in Kasteel Heeswijk? Of een meerdaagse steden-/excursiereis naar het buitenland? Bijzonder is het bezoek aan Prinsjesdag op 15 september in Den Haag* met plaatsen op de tribune. Dit is een geheel verzorgde dag, en om in de sfeer te blijven zou het natuurlijk leuk zijn als de dames een hoedje op doen! De fraaiste wordt beloond!

n Klassiek- of lunchconcert voor de liefhebber en een bezoek aan Kasteel de Haar in Haarzuilens* waar een grootse, heel sfeervolle Country en Christmasfair plaatsvindt.

Als kers op de taart sluiten we het jaar af met een prachtige musical. Welke het wordt is nog een verrassing.

*Deze uitjes zijn ook open voor leden van de Kern Sint Michielsgestel.

Bovenstaande uitstapjes zullen worden aangevuld met cursusachtige bijeenkomsten, workshops, lezingen, een wijnproeverij, presentaties etc. in ons clubhuis d’n Inloop.

We hopen van harte dat er een of meerdere activiteiten bij zitten waar u warm van wordt en met heel veel plezier zien we uw aanmelding tegemoet.

Janine, Paula en Margie.

Passiespelen mei 2020 Tegelen. “Hem Achterna. Een passiespel “

In dit theaterstuk van Nederlandse theaterschrijvers smelten bekende en nieuwe verhalen over strijd, onderdrukking en verdriet samen. Maar vooral ook over liefde, vriendschap, vurige hoop en een oprecht geloof in een betere wereld. Voor iedereen herkenbaar, scherp en indrukwekkend.

De voorstellingen worden opgevoerd in een overweldigend decor in het openlucht theater DE Doolhof in Tegelen. Dit theater telt 2300 geheel overdekte zitplaatsen.

Zondag 24 mei 2020 gaan we met 2 bussen naar de passiespelen in Tegelen. Kosten € 55,– p.p.

Door KBO Kring Maas-Dommel worden 2 bussen ter beschikking gesteld. Busvervoer is gratis. Via KBO Brabant hebben wij, voor de voorstelling op zondag 24 mei 2020, tegen een gereduceerde prijs 100 kaarten 1ste rang in optie kunnen nemen. Omdat de voorstelling in de namiddag plaatsvindt, bieden wij u, naast de busreis en entree, na afloop een 3-gangen diner aan voor een totaal prijs van € 55,– per persoon. Entree is inclusief een kopje koffie/thee en vlaai bij binnenkomst, pauzedrankje en gratis toiletgebruik. Ook rolstoelgebruikers kunnen mee. Inschrijven kan tot uiterlijk 05 januari 2020!!! Vol = VOL

Rond 12.00 uur zullen we de eerste passagiers ophalen en we zijn rond half 10 allemaal weer thuis. In maart/april zullen wij de juiste tijden bekend maken.

Voor meer informatie over deze reis kunt u contact opnemen met:

Ben van Roy, DuBOS Den Dungen 06-83551706 of

Mari Mauriks, KBO St. Michielsgestel 073- 5515865

Wilt u met ons mee dan kunt u zich opgeven bij Ben van Roy per e-mail benvanroy@home.nl. onder vermelding van uw naam, adres, woonplaats en telefoonnummer. Hierbij tevens aangeven dat u in Berlicum op wilt stappen.

Uw inschrijving is pas definitief als de betaling bij DuBOS binnen is. Graag het bedrag tegelijk met uw inschrijving storten op rekening van: DuBOS Den Dungen NL21 RABO 0112909035. Kaarten worden voor U gereserveerd op datum binnenkomst betaling.

Op de website van Passiespelen Tegelen ( https://www.passiespelen.nl ) staat meer over de inhoud van het verhaal e.d.

November 2019

Column: Rimpels…

Onze aarde ‘een zandkorrel’ in het heelal.

Ik neem aan dat u ook wel eens een gesprek heeft met vrienden en kennissen over de schepping van het leven, over het ontstaan van het heelal door de oerknal en over de huidige bekende omvang van het universum.
Meestal eindigen die gesprekken met een gemeenschappelijk geuite verzuchting ‘het is voor ons gewone stervelingen niet te begrijpen’.

Om het slaken van een dergelijke verzuchting nog dieper te laten klinken wil ik u vertellen over een artikel dat ik onlangs met veel interesse gelezen heb.
Het droeg als titel ‘Hoeveel armen heeft de Melkweg?’ met daaronder een illustratie van de Melkweg als een ronddraaiende zware kern in de vorm van een rugbybal met twee grote spiraalvormige armen gevuld met een onnoemelijke hoeveelheid sterren en planeten.
In dat immens grote stelsel is onze dierbare Aarde te vergelijken met een zandkorrel op het strand.

Bij het lezen van de eerste zinnen duizelt het me al direct.
Op dit moment draait onze zon met de haar omringende planeten samen met miljarden andere sterren met een snelheid van 960.000 kilometer per uur rond het centrum van het melkwegstelsel.
Daarbij moet u zich voorstellen, dat de Aarde zich bovendien nog jaarlijks met een sneltreinvaart rond de zon draait.
Een soortgelijk melkwegstelsel, het Andromedastelsel, bevindt zich op een afstand van ruim twee miljoen lichtjaren (één lichtjaar is bijna 10.000 miljard kilometer).
Beide systemen schijnen zich met een snelheid van 120 kilometer per seconde met een duizelingwekkende vaart naar elkaar toe te bewegen.
Maakt u zich niet ongerust…de botsing of samensmelting laat nog minstens een miljard jaar op zich wachten. Sterrenkundigen zijn in staat om met steeds sterkere telescopen zich een preciezer beeld te scheppen van het melkwegstelsel waarin de ons bekende zon, aarde, maan en planeten hun rondjes draaien.
Zo hebben wetenschappers onlangs kunnen vaststellen dat het melkwegstelsel sneller ronddraait dan men tot nu toe gedacht heeft.
Dat betekent dat er meer zwaartekracht en massa moet zijn om te voorkomen dat het hele systeem uit elkaar vliegt.
Men schat daarom het gewicht van de Melkweg nu op 3 biljoen (een 3 met twaalf nullen) keer de massa van de zon. Kunt u het nog volgen? Ik zelf geef het langzaam op. Denk niet dat mijn kennis van het heelal verder reikt dan het uwe.

Wederom tot leven gewekt zou Darwin hogelijk verbaasd zijn over de voortschrijdende kennis van het universum maar tevens vaststellen dat we op tal van vragen nog geen antwoord weten.
Mogelijk kijkt hij vanuit de door mensen bedachte ‘hemel’ gniffelend toe op het menselijk gestuntel.
Om er ‘rimpels’ van te krijgen.

Jan van der Krabben

ONA blijf zoeken naar nieuwe toneelspelers.
Om onze toneelgroep de komende jaren te versterken blijven we zoeken naar nieuwe spelers en speelsters. Wij bestaan al meer dan veertig jaar en zijn een leuke club van dames en heren die een aantal maanden repeteren om daarna enkele opvoeringen te verzorgen in Den Durpsherd.

We zijn geen professionele groep maar we proberen met zijn allen mooie voorstellingen te geven. Onze zeer enthousiaste regisseur Marianne Weterings leert ons de fijne kneepjes van toneelspelen bij te brengen. Dus je hoeft niet bang te zijn dat het niet lukt. De meeste van onze leden zijn ook zo op deze manier begonnen. Kom eens kijken naar onze repetitie bijeenkomst elke vrijdagmorgen. Wij zouden het fijn vinden als de komende tijd zich enkele nieuwe toneelspelers zouden melden.

Dit kan bij een van onze leden maar ook bij Nico Bissels die je er nog veel meer over kan vertellen.
Nico Bissels voorzitter ONA. Tel.nr. 06-57759807
Pastoor Verlindenstr 1a, e-mail nicobissels@home.nl

Vervoer voor senioren in Berlicum / Middelrode.

Nu de boodschappenplusbus is gaan rijden in onze gemeente lijkt het mij goed de mogelijkheden van begeleid vervoer voor senioren eens naast elkaar te zetten.

Boodschappenplusbus.
Vanaf medio september rijdt deze 8 persoonsbus van BINT in onze gemeente en vervoert mensen van 55 jaar en ouder. Voorwaarden zijn: ze beschikken niet over een eigen vervoer en missen de mobiliteit om met het openbaar vervoer te reizen.

De bus rijdt binnen onze gemeentegrenzen van deur tot deur en ook naar de ziekenhuizen in Den Bosch en Boxtel.
De bus rijdt van maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur.
U kunt een rit reserveren via tel.nr. 06-83657640 op elke werkdag van 9.00 tot 12.00 uur.
U dient dit zo vroeg mogelijk te doen, liefst een dag van te voren.

Een kaartje kost € 2,00 per rit en een 10 rittenkaart € 18,00.
Deze zijn te koop bij boekhandel Mieke Wijgergangs Berlicum of de Moerkoal Middelrode.

Men is nog op zoek naar vrijwillige chauffeurs. Heeft u vragen bel dan met BINT, tel.nr. 073-5515432.

Vervoershulpdienst Berlicum/Middelrode.

Deze organisatie rijdt sedert 1992 in Berlicum/Middelrode van deur tot deur.
15 vrijwilligers rijden met hun privé auto en voeren gemiddeld 1500 ritten per maand uit.
U kunt een rit reserveren op elke werkdag ( zondags niet ) van 9.00 tot 21.00 uur op tel.nr. 06-16216569.
Liefst een dag van tevoren.

Er wordt gereden op elke werkdag (zondags niet) van 9.00 tot 21.00 uur in een straal van circa 20 km. rondom Berlicum (ook naar het ziekenhuis in Uden). U betaalt aan de chauffeur € 0,30/km.

De vervoersdienst zoekt  nog vrijwilligers voor dit mooie werk in ons dorp. Iets voor u? Bel dan met het 06 nummer.

8 november: Tien van Zoggel
24 november: Wilhelmien van Gemert
26 november: Thea van Loven-van der Meer
29 November: Dré Oremans
29 november: Sjef Römkens

90-jarige, de allersterkste
26 november: Toon van Uden

Medische keuring voor het rijbewijs.
De laatste tijd wordt het secretariaat gebeld met de vraag of er nog keuringsartsen zijn buiten de Hoedpraktijk in Berlicum. De wachttijd bij de Hoedpraktijk blijkt nogal lang te zijn.

Op de website van KBO Brabant vindt u diverse keuringsartsen hier in de omgeving.

Ga naar de website van KBO Brabant: www.kbobrabant.nl Vervolgens naar Mijn KBO, dan “wonen en mobiliteit”, scroll naar beneden naar “korting rijbewijskeuring leden”. Hier vindt u de lijst met keuringsartsen.

Heeft u geen computer: vraag dan een van uw naasten of buren. Komt u er dan nog niet uit dan kunt u altijd nog ons secretariaat bellen.

Schaken.
Woensdagavond 9 oktober zijn we enthousiast gestart met de eerste schaakavond van Seniorenvereniging BRES!
Vanwege vakantie en andere verplichtingen waren we niet compleet maar mochten we ook nieuwe geïnteresseerden verwelkomen! Na een kopje koffie/thee zijn we enthousiast begonnen aan dit mooie spel!
Aangepast aan de mogelijkheden:
-Kennismaken met dit spel ( welke schaakstukken op welke plek en wat er mee kan worden gedaan)
-Partij spelen beginners en gevorderden.
Met een flinke portie concentratie werden de partijen gespeeld, te merken aan de vele stille momenten!
Na afloop hebben we nog even nagepraat en kijken we met belangstelling uit naar onze volgende bijeenkomst over 2 weken.

Oproep:
Natuurlijk hopen we ook u te enthousiasmeren om hiermee kennis te maken en bent u welkom op woensdagavond in D’n Inloop, zie agenda! De balans tussen aanwezige mannen en vrouwen gaat gelijk op. Leuk!

Er zijn voldoende schaakborden aanwezig maar nog geen schaakstukken en die brengen we nu zelf mee.
Hebt u schaakstukken waar u niets mee denkt te doen?? U doet ons er een groot plezier mee!
Mogen we u een volgende keer verwelkomen?

Groetjes, Betty Fleuren.

Rabobank clubkas campagne.

De Rabo clubkas campagne zit er weer op .
De leden van de Rabobank hebben weer massaal gestemd op de deelnemende clubs.

Maar liefst 7.321 Raboleden hebben 36.605 stemmen uitgebracht en bepaald hoe het totaal bedrag van € 200.000,– verdeeld moest worden.

Onze oproep aan u heeft succes gehad. Seniorenvereniging BRES heeft 127 stemmen ontvangen.
Het resultaat is een donatie van de Rabobank ten bedrage van € 693,89.
Dit is bijna € 300,– minder dan de donatie in 2018.

Wij danken eenieder die op ons heeft gestemd en hopen en vertrouwen op onze leden dat zij volgend jaar weer met z’n allen gaan stemmen.

Het bestuur.

Oktober 2019

Column: Rimpels…

Bent u bang voor de dood?
Deze vraag stelde mij onlangs de fysiotherapeut die mijn nek- en rugspieren masseerde.
Al pratend over van alles en nog wat had ik haar verteld van het overlijden van onze oudste zoon, 5 jaar geleden.
Na een periode van bijna acht jaar had ook hij de strijd tegen de kanker niet kunnen winnen.
Nog dagelijks is hij in onze gedachten. Hij leeft als het ware met ons mee naar een ongewisse toekomst.

Het was voor mij een moeilijke vraag. Na diep nadenken vertelde ik haar het volgende: ‘Het begin en het einde van het leven heb ik nooit zo intens gevoeld als bij zijn geboorte (hij was ons eerste kind) en op het moment van zijn sterven toen de arts op de intensive care van het academisch ziekenhuis het kraantje dicht draaide van de kunstmatige beademing.
De geboorte van je eerste kind is een beleving die diep ingrijpt in het leven van elke ouder.
Het is nauwelijks te bevatten dat je als man en vrouw in staat bent nieuw leven toe te voegen aan de continu groeiende golf van leven op deze planeet. De boreling is tevens een individu dat tot in de haarvaten verbonden met je is.

Als je dat leven na bijna vijftig jaar ziet wegvloeien is dat zeker zo’n intense beleving als bij de geboorte.
De gevoelens zijn van een totaal andere dimensie.
De geboorte roept intense vreugde op en haalt diepe emoties van liefde voor dat nieuwe mensje naar boven.
Bij zijn dood daalt intens verdriet in je en gevoelens van onmacht die je jarenlang tot in het diepste van de ziel blijven beroeren.
Dat wordt niet minder.

Sinds zijn overlijden leef ik met de overtuiging dat ik, mocht het zo ver zijn, mijn afscheid van het leven zeker zal betreuren maar met minder intens verdriet zal beleven.
Het klinkt vreemd, door het overlijden van onze zoon is de angst voor de dood bij mij persoonlijk sterk geslonken.

Nee, ik ben niet meer zo bang voor de dood als vroeger. Natuurlijk leeft bij mij de wens om oud te worden mits je lichamelijk en geestelijk gezond blijft. Ik kan echter met meer rust denken aan het onherroepelijk naderen van het verscheiden van het leven.’

Beiden waren we een poosje stil.

Jan van der Krabben

Rabo Club Support actie!!
Ook dit jaar organiseert de Rabobank weer een actie om met een deel van de winst de clubkas van verenigingen en stichtingen te spekken. Ook wij hebben hiervoor weer ingeschreven.
Als u lid bent van de Rabobank ontvangt u een brief over deze actie.
Met het codenummer uit deze brief kunt u stemmen uitbrengen op uw favoriete club.
Natuurlijk stemt u dan op Seniorenvereniging Bres.

U moet deze stem uitbrengen in de periode van 27 september tot 11 oktober.
Als u met het uitbrengen van uw stem problemen heeft neem dan s.v.p. contact op met ons secretariaat, Jeanne Vink tel. 5031833.
Doen hoor!!!!!!!!!!

Sjoelen !! Ja Leuk Doen !!
De Sjoelclub in Berlicum is op 5 Sept 2019 weer van start gegaan.
Elke donderdag sjoelen daar ongeveer 27 dames en heren, in groepjes van 3 aan een sjoelbak, van half 2 tot ongeveer half 4, in D’n Inloop van onze Seniorenvereniging BRES, Kerkwijk 45A.
De samenstelling van de groepjes gaat zodanig, dat je elke week met anderen aan de sjoelbak speelt, hetgeen de onderlinge sociale contacten bevordert.
Er wordt in twee ronden van 5 beurten gespeeld. Na de eerste ronde is er een koffie/thee pauze, waarvoor € 1,– wordt gevraagd.
Het gaat er hier niet om de beste te worden in het groepje………maar we zijn fanatiek hoor.
De contributie van € 47,50 per jaar (september tot half juni) is zo laag mogelijk gehouden.
Na de laatste sjoeldag van het seizoen sluiten we af op kosten van de Sjoelclub met een gezamenlijk etentje, meestal in de Hooghei te Berlicum.
Is het wat voor jou…… wordt dan lid van de “Sjoelclub Berlicum”, er is nog plek.
Aanmelden kun je bij Judith Lips, voorzitter, de Romme 20, tel. 073 6897254 of Rob Hoornweg, penningmeester/secretaris, Braakven 21C, tel. 073 5031823.

ONA.
Aandacht! Aandacht! A.u.b.!!  Onze toneelvereniging heeft dringend enkele nieuwe leden nodig!
Deze NOODKREET richt ik tot U, beste lezer!!

Om allerlei redenen hebben diverse spelers zich afgemeld voor het nieuwe seizoen.
Om toch te kunnen spelen, in maart 2020, hebben we uiteindelijk een “stuk” gevonden, dat past bij het aantal spelers, dat we nog hebben.
Wij nodigen U van harte uit om eens te komen kijken en luisteren bij een van onze repetities.
We repeteren elke vrijdagochtend van september t/m maart.
Denk nu niet “dat kan ik toch niet”, want onze regisseur sleept u er wel door heen.
We hoeven ook geen “hoogstandjes” te leveren. We zijn gewoon een gezellige club die samen probeert er het beste van te maken.
Zo blijft de “geest” jong en tegelijkertijd ontmoet U ook weer nieuwe mensen.
U bent dus van HARTE WELKOM om kennis te maken met ons.
Neem a.u.b. contact op met Nico Bissels, die U er veel meer over kan vertellen. Tel. 06-57759807 of 073-5031009.
Ik hoop U te mogen begroeten bij onze repetities!

Ona-lid: Marianne Sibon.

Verslag Kring golfwedstrijd 18 juli 2019 te Vught
Op 18 juli was het dan weer zover, dat de afdelingen van de KBO kring Maas-Dommel bij Golfclub Vught tegen elkaar in het strijdperk traden.
Wie zal dit jaar de Wisselbokaal in de wacht slepen?
Wat opviel was dat er veel dezelfde gezichten bij waren die vorige jaren ook hebben meegedaan, een teken dat het hun goed bevallen was. Het is dan ook een leuke baan en het is er goed van eten en drinken.

Helaas waren er van de 6 kringen slechts 4 aanwezig.
Het was natuurlijk ook volop vakantie- en oppastijd, maar ook met 18 spelers was het bij prachtig weer een genot om lekker in de buitenlucht 18 holes te lopen.
Daarna werden onder het genot van een drankje en door de mensen van de organisatie en de bar met veel zorg klaargemaakte hapjes, de resultaten van de middag bekend gemaakt.

De nearies (met de eerste slag het dichtste bij de hole) waren dit jaar bij de dames voor Charlotte van Eekeren uit Gestel en bij de heren voor Sjef de Laat uit Berlicum.
De meeste punten werden echter gescoord door Johan Laheij uit Maasdriel, die daarmee de individuele winnaar werd.

Toen werd het natuurlijk spannend welke afdeling er dit jaar met de wisselbeker vandoor zou gaan.
Na veel gereken en getel kwam uiteindelijk, met toch een behoorlijke afstand tot de andere afdelingen, Maasdriel als winnaar uit de bus. Die deed dit jaar als team voor de eerste keer mee, dus dat team komt natuurlijk volgend jaar de beker verdedigen.
De datum ligt al vast. Noteer vast in de agenda: donderdag 23 juli 2020.
Philip van Ekeren, organisator en wedstrijdleider.

Jarigen.
Alle binnenkort jarige leden worden alvast hartelijk gefeliciteerd. Een gezond en gelukkig nieuw levensjaar toegewenst.

6 oktober: Sjan Rombout-van den Boom
18 oktober: Ineke Monchen-Ebbers

Nieuws vanuit Ons Muziekske.
Wat betreft de personele bezetting is ons orkest versterkt in de persoon van Theo Heijne, die sinds enkele maanden Ons Muziekske met zijn bas nog meer klankkleur geeft.
Overigens zijn wij nog steeds op zoek naar een of meer muzikanten die op klarinet of op dwarsfluit zich bij ons willen aansluiten. De repetities worden elke maandagmiddag van 13.45 tot 15.45 uur gehouden in de Driezeeg in Middelrode.
U bent van harte welkom om een keer te komen kennismaken en te luisteren naar ons repertoire. De koffie staat klaar!

Ook dit jaar houden we weer ons traditionele jaarlijkse concert in de Driezeeg.
Al jaren, sinds onze oprichting in 2004, stellen Mark en Martine een zaal ter beschikking om op maandagmiddag te repeteren en het is een traditie geworden om als tegenprestatie een muzikale middag te verzorgen in november.
Wij doen dat deze keer in samenwerking met het Hevokoor, een gemengd koor uit Rosmalen met een heel breed repertoire.
Dit koor, dat regelmatig optredens verzorgt in de regio, staat – evenals Ons Muziekske- onder de enthousiaste en bezielende leiding van Henk de Winkel.

Dit jaar wordt het jaarlijks concert gehouden op zondag 3 november van 14.00 tot 16.30 uur.
De entree is gratis. U bent van harte welkom!

Toerfietstocht.
Het Jubileumjaar van Bres werd door de fietsgroep van de lange fietstocht, uitbundig gevierd, met medewerking van de vrijwilligers, die er een mooie afsluiting van hebben gemaakt !!

De laatste rit van het seizoen was weer, mede door de zonnige temperatuur, een zeer geslaagde dag, die als vanouds perfect was uitgezet door Tonny, Herman, Toon en Thea. Complimenten !!! Zij weten ons steeds weer te verassen en door allerlei mooie gebieden te leiden in het prachtige Brabantse land!!  Ook voor de inwendige mens waren weer mooie plaatsjes gereserveerd, waar iedereen goed gebruik van maakte ! Vrolijk zetten wij de tocht weer voort, om met een blij gevoel weer huiswaarts te keren, nadat met nog een afzakkertje en wat napraten, de gezellige dag werd afgesloten!

***Dank aan het organiserende team***

We kijken weer uit naar het voorjaar 2020, naar de eerste tocht !!
Groet, Willemien v. Schijndel.

55-Plussers gezocht voor een uniek netwerk-experiment.
Een project van KBO-Brabant, in samenwerking met KBO-Kring Maas-Dommel en De Ouderenlijn

Wat is De Ouderenlijn?
De Ouderenlijn biedt 55-plussers een plek waar ze op een veilige, vertrouwde én gelijkwaardige manier telefonisch met elkaar in contact worden gebracht voor een fijn gesprek en het opdoen van nieuwe sociale contacten.

Waarom dit Brabantse experiment?
Seniorenvereniging KBO-Brabant onderkent het belang van een sociaal netwerk bij het ouder worden en denkt dat De Ouderenlijn daar een zeer geschikt en laagdrempelig hulpmiddel voor kan zijn. Of dat ook werkelijk zo is, willen we graag in de praktijk samen met u testen en daarom nodigen we duizend 55-plussers uit om twee maanden lang gratis deel te nemen aan een uniek experiment.

Wat houdt het experiment in?
In Ammerzoden, Berlicum/Middelrode, Den Dungen, Gemonde, Sint Michielsgestel en Vught mogen 55-plussers (KBO-leden maar ook niet-leden) zich aanmelden voor een gratis abonnement van twee maanden op De Ouderenlijn (ter waarde van € 15,- per maand). Het experiment loopt in november en december 2019 en daarna stopt het abonnement automatisch en worden uw gegevens verwijderd. Gedurende het experiment krijgt u 250 gratis belminuten per maand om op een veilige, vertrouwde en vooral gelijkwaardige manier telefonisch in contact te worden gebracht met andere deelnemers. Omdat u vooraf een aantal persoonskenmerken, voorkeuren, interesses en gewenste tijden aangeeft, zorgt De Ouderenlijn voor een goede match van deelnemers die via hun vaste of mobiele telefoon worden verbonden.

Makkelijk en veilig
Na uw aanmelding, gaat het experiment vanzelf lopen. U hoeft zelf geen actie te ondernemen om te bellen of gebeld te worden, dat doet De Ouderenlijn voor u op de eerder door u aangegeven dagdelen. U beslist zelf of doorverbinding op dat moment schikt. Het systeem is veilig, uw naam en telefoonnummer blijven voor de ander verborgen en uw privacy is gewaarborgd. Ook degene aan de andere kant wordt op dezelfde manier via De Ouderenlijn benaderd.

Onderzoek
Omdat het om een experiment gaat, willen we graag weten hoe u uw deelname eraan heeft ervaren. Dat onderzoek wordt uitgevoerd door hoogleraar Anja Machielse van de Universiteit voor Humanistiek. Aan het begin wil ze weten met welke verwachtingen u begint aan het experiment en na afloop of uw verwachtingen zijn uitgekomen.

In ons ledenmagazine ONS worden begin volgend jaar de onderzoeksresultaten van het experiment gepubliceerd.

Aanmelden voor het experiment kan op de volgende manieren:

• via de website www.aanmelden.deouderenlijn.nl/kbobrabant
  • door de achterkant van het aanmeldformulier wat u in ONS van de maand oktober vindt in te vullen en op te sturen naar KBO-Brabant, Postbus 3240, 5203 DE ‘s-Hertogenbosch

Door persoonlijk langs te komen in d’n Inloop tijdens het inloopspreekuur dat BRES organiseert op vrijdag 11 oktober van 10.00 tot 11.00 uur en op donderdag 17 oktober van 10.00 tot 11.00 uur krijgt u desgewenst nadere informatie over het experiment en het aanmelden.
De aanmelding kan door de persoon zelf, door een familielid of iemand uit uw sociaal netwerk gedaan worden.

Biljarten
Naast de vele activiteiten van BRES is er ook een biljartclub, speciaal voor hen, die de kunst van ’t biljarten van voorheen weer eens uit willen proberen, of iets willen bijleren.
Dit kan elke maandagmiddag tussen 13.30 en 17.00 uur in Den Durpsherd.
Er is dan iemand aanwezig die u aanwijzingen kan geven.

Kom eens een keer kijken!
Jan Bijnen.

Het dansfeest in Den Durpsherd.
Op dinsdagmiddag 17 september was het dan zo ver.
Ad Goossens, een geweldige muzikant, stond klaar met al zijn instrumenten en de danslustigen druppelden langzaam de Benelux zaal van Den Durpsherd binnen.
De zaal was sfeervol verlicht en aangekleed. Hiervoor dank aan Den Durpsherd.
Van 13.30 tot 16.45 uur werd er gebuurd maar vooral ook gedanst.
Aanvankelijk nog onwennig maar allengs kwam de herkenning en de schwung er weer in.

De 30 aanwezigen genoten er zichtbaar van. Dit bleek ook uit de enquête die door de aanwezigen werd ingevuld.
Eén keer in de maand dansen in de mooie zaal van Den Durpsherd, met goede muziek of een D.J. blijkt echt in een behoefte te voorzien in Berlicum.

Om zo ‘n dansmiddag haalbaar te organiseren dient er een minimale opkomst van 50 personen te zijn.
Wij zullen zorgen voor meer publiciteit en als u nu uw vrienden, buren en kennissen informeert en zo nodig meeneemt komt dat vast in orde.

Wij zullen dan op dinsdagmiddag 19 november van 14.00 tot 16.00 uur de tweede dansmiddag in Den Durpsherd organiseren.
U hoort hierover nog van ons !!!!!!!

Afscheid van een bijzondere vrijwilligster.
Eind augustus liet Ria Hoezen ons weten, dat zij met haar inzet als vrijwilligster bij vele activiteiten zou stoppen.
Hoewel haar besluit onverwachts kwam en het invullen en opvangen van alle door haar verzorgde activiteiten een probleem zou worden hebben wij haar besluit natuurlijk gerespecteerd.
We zijn met Ria in gesprek gegaan en kregen gelukkig van haar te horen, dat zij in de maand september zou meewerken aan een zo goed mogelijke overdracht van al haar activiteiten.

Wij realiseerden ons dat Ria sommige activiteiten al meer dan 20 jaar, veelal in haar eentje, verzorgde. Wij gaan onze tanden erin zetten met het besluit, dat activiteiten , die belangrijk zijn voor onze leden moeten blijven doorgaan.

Dat sommige zaken mogelijk iets anders gaan lopen en wij een beroep zullen moeten doen op bestaande en nieuwe vrijwilligers zal duidelijk zijn.

Rest ons Ria hartelijk te bedanken voor haar onbaatzuchtige en tomeloze inzet als vrijwilligster gedurende vele jaren voor tal van zaken. Wij zullen dat zeker nog lang gaan missen. Gelukkig blijven wij Ria bij Bres zien, maar dan als deelneemster aan activiteiten.

Het Bestuur

Herfst
De ochtend vol van lage nevel
verheugt zich op de middagzon
die kieren zal tussen de bomen

nu de zomer zich verwijdert
spreidt het bleke licht
een sluier over de velden

zij loopt alleen
op het pad waar ooit
zijn stappen klonken.

Ans van Kessel

September 2019

Schoolherinnering.

Kijkt u terug op een gelukkige schooltijd? Het ligt ver achter ons.
Herinnert u het zich nog dat je aan de hand van vader of moeder voor de eerste keer dat onbekende schoolgebouw binnen stapte? Persoonlijk vond ik het een van de mooiste momenten uit mijn jeugd. Ik kan het gelukzalige gevoel nog oproepen dat ik met een kroontjespen de eerste woordjes ‘aap – noot – mies’ aan het papier mocht toevertrouwen.
Ik heb het onderwijs ook nooit meer verlaten tot aan mijn pensionering toe.
Vroeger zagen de mensen het leraarschap als een soort roeping. Dat was bij mij ook wel een beetje het geval.
Gelukkig gaf die roeping geen celibaatsverplichting.

Twee weken geleden zijn circa 180.000 nieuwe ‘marietjes, luukjes, nienkes, bartjes’ of hoe ze tegenwoordig ook mogen heten, voor de eerste keer parmantig de schooldeur binnen gestapt. Hopelijk met hetzelfde gelukzalige gevoel als ik destijds mocht ervaren.

Dat het onderwijs mij zo ging boeien heb ik ook te danken aan de ontmoeting met een leraar in de vierde klas van de toenmalige lagere school. De goede man komt nog vaak terug in mijn herinnering. Ter nagedachtenis wil ik u kort over hem vertellen.

Naast zijn boeiende vertelkunst was meneer Lucas een pedagoog die ons op simpele wijze tot grote ijver wist te motiveren. Ik was daar uitermate gevoelig voor. Wat deed hij? Als je met schrijven je best gedaan had kon je bij taal of rekenen, mits je de opdracht foutloos wist te maken, als beloning 10/10 scoren. Dag gaf mij keer op keer een enorme voldoening. Opvoedkundig heel slim natuurlijk om de inspanning te belonen en niet of je schrijfkunst er wel of niet fraai uitzag. Een voorbeeld van een non-pedagoog was de onderwijzer van de tweede klas. Ik zal zijn naam niet noemen. Bij een taalles kalligrafeerde ik wederom met de kroontjespen heel consequent alle woorden met een ‘uu’ met slechts drie pootjes in mijn schrift. Als straf gaf hij me een fikse draai om de oren. Een reactie die ik als zeer onbillijk ervaarde.

Nee, dan meneer Lucas. Die haalden we in de zomer vaak thuis op met een bosje bloemen. De man begreep natuurlijk ook wel dat we die uit de voortuintjes pikten. Een bekwaam pedagoog waaraan ik tijdens mijn onderwijsloopbaan vaak heb gedacht.

Jan van der Krabben

Wat een geweldig jubileumfeest van seniorenvereniging BRES!

Een week voor het feest keken we nog met enige zorg naar de Brabantse wolkenhemel en naar de voorspellingen van de weercondities op 22 augustus 2019.
Tot onze grote vreugde werden de voorspellingen elke dag beter en het feest begon daardoor ook al op de donderdagmorgen toen de cateraar en de Moerkoal samen met een groot aantal vrijwilligers begonnen met het inrichten en feestelijk optuigen van het Beukplein en de tafels.
Het resultaat was verbluffend! Zestig meter tafels opgetuigd met mooie placemats, prachtige bloemen, goede ruime plaatsen voor 320 leden en genodigden en dat alles onder een stralende blauwe hemel.

Nadat “Ons Muziekske” de leden tijdens binnenkomst met muziek had verwelkomd, werd iedereen welkom geheten door onze voorzitter Herman Schunselaar. Nadat (de jarige) wethouder Peter Raaijmakers het belang van onze vereniging en de saamhorigheid in de kernen had gememoreerd en geprezen, ontstond op het plein een enorme sfeer van elkaar ontmoeten onder het genot van een hapje en een drankje.

Terwijl seniorenorkest ”Muziek houdt fit” begon met haar optreden, stonden de vrijwilligers al weer klaar om de heerlijke gerechten uit te serveren die waren bereid op de twee grote smokers die de vorm van een locomotief hebben. Zelfs de wind werkte mee: de rook uit de smokers werd van het plein afgeblazen!
Seniorenvereniging BRES dankt cateraar Daan van Zoggel, buurthuis de Moerkoal en vooral alle vrijwilligers die gezorgd hebben dat onze leden een onvergetelijke middag hebben mogen beleven.

Het is voor seniorenvereniging BRES zeer bijzonder om te constateren hoeveel bereidheid er is in onze gemeenschap om samen activiteiten ten dienste van deze gemeenschap uit te voeren.

Meerdaagse reis naar Millingen aan de Rijn.

Maandag 12 augustus vertrokken wij met de groep uit Amstelveen naar Millingen aan de Rijn, waar bij aankomst een goede lunch klaar stond. De koffers werden ondertussen naar de kamers gebracht .

s Middags zijn wij met onze groep een wandeling gaan maken door Millingen en langs de Rijn. Om 6 uur weer aan tafel voor een 3 gangen menu.

Na het diner werd ons een natuurfilm aangeboden, die heel mooi was.

Dinsdag na het ontbijt konden wij zelf kiezen wat we deden, na de lunch naar Nijmegen en een mooie natuurtocht.

Na een goed diner konden wij deelnemen aan oud Hollandse spelen met de groep van Amstelveen. Berlicum sleepte hierbij 2 prijzen in de wacht, maar onze mensen waren ook een stuk jonger.

Woensdag stond Beneden-Leeuwen op het programma, waar twee van onze dames mee liepen in de show. Na het diner hadden we weer klopjes golf samen met de andere groep en weer 2 medailles en 1 voor Amstelveen.

Donderdag hadden we eerst weer een mooie natuurtocht en na de lunch naar Kleve. Na het diner was de Bingo avond waar er voor iedereen ‘n prijsje was, wat de eigenaar zelf verzorgde op een hele leuke manier .

Vrijdagmorgen zijn we op eigen gelegenheid naar de tinnengieterij geweest.

Na de lunch zijn wij via een mooie tocht naar het museum van de kip en het ei in  Haps geweest met een proevenrij van advocaat, hetgeen goed in de smaak viel.

Zaterdag weer koffers pakken en na gezamenlijk koffiedrinken en een heerlijk diner gingen we weer naar huis.

We mogen zeggen dat het ondanks onze kleine groep een geweldige vakantie is geweest. Voor herhaling vatbaar zeiden onze mensen en de mensen uit  Amstelveen.

3 september: Puck van der Meer-Noort
4 september: Harmke Baas-Pepers
16 september: Loek Smit
2 oktober: Willemien van Osch-Manders

90-jarigen, de allersterksten!
23 september: Wim Reijnier

Toneelvereniging ONA (ouderen nog actief) is op zoek naar nieuwe toneelspelers

Vers in het geheugen ligt nog het optreden in het kader van ons 40 jarig bestaan in 2018 met het toneelstuk HET WITTE PAARD waar we nu nog steeds van kunnen genieten.

Om dit te kunnen en blijven doen zijn we op zoek naar nieuwe spelers en speelsters tussen de 50 en 75 jaar die deze zeer boeiende hobby willen uitoefenen.

Je hoeft niet te denken van dat is niks voor mij, want onze regisseur Marianne Weterings uit Rosmalen zal u de kneepjes van het toneelspelen graag uitleggen want velen van ons zijn ook zo begonnen van: dat kan ik niet of dat durf ik niet, en spelen nu of ze nooit anders gedaan hebben.

Wij repeteren elke vrijdagmorgen van 9 uur tot rond half 12 vanaf september tot het optreden. Dit jaar is dat begin maart.

Onze vereniging bestaat op dit moment uit een 16-tal enthousiaste dames en heren inclusief het bestuur en regisseur.

Op dit moment repeteren we in het scoutinggebouw op de Westakkers in Berlicum.

Mocht u meerdere gegevens wensen neem dan contact op met andere leden van ONA of met Nico Bissels, voorzitter ONA, tel. 06-57759807 of 073-5031009. e-mail nicobissels@home.nl

Oproep voor vrijwilligers.

Er is dringend behoefte aan vrijwilligers voor de begeleiding van de kaartavonden (noteren van de punten etc.), de zondagsoos (schenken van koffie/thee en andere drankjes en het maken van hapjes) en voor de kienmiddag (hand- en spandiensten).

De kaartavonden vinden plaats op donderdagavond om de andere week, de zondagsoos elke 2 weken en de kienmiddagen 2 x per jaar.

Heeft u interesse om hieraan mee te werken dan kunt u contact opnemen met Ria Hoezen, tel. 5031115. Voor meer informatie kunt u ook bij haar terecht.

Uitbreiding ICT/Computerondersteuning BRES

Naar aanleiding van het artikel in de Nieuwsbrief van augustus betreffende de uitbreiding van de computerondersteuning aan huis hebben ons vele vragen bereikt. Naar aanleiding hiervan wordt deze aanvullende thuishulpdienst als volgt aangepast.

De werkgroep ICT van BRES laat een proefperiode ingaan van 1 september tot 31 december 2019 op donderdagochtend van 10 tot 12 uur betreffende de aanvullende thuishulp op computergebied.

Hiermee krijgen we een duidelijk inzicht in de soort en hoeveelheid verzoeken voor deze aanvullende thuishulp. Deze dienst is beschikbaar voor alle leden van BRES die problemen melden die alleen op hun thuislocatie kunnen worden opgelost.
Aanmelden voor deze thuishulp dient te gebeuren door een aanvraagformulier via de site van Bres in te vullen.

Naast deze mogelijkheid tot aanmelden via de site zal David Janssen ook telefonisch bereikbaar zijn. Dit telefoonnummer is 06 83388134 en is alleen beschikbaar voor het aanmelden van genoemde ICT problemen. Evenals bij de workshops en cursussen wordt door Bres een vergoeding gevraagd van € 5,– per keer voor een dagdeel van twee uur.

Augustus 2019

Het thuisfront.

Eind jaren zestig van de vorige eeuw gingen wij voor het eerst op vakantie.
De auto werd volgestouwd met een tent en overige kampeerspullen, eten en drinken, speelgoed voor de kinderen.
Het was passen en meten. Er moesten ook nog vier kinderen op de achterbank.
Met een meewarige blik in de ogen aanschouwden mijn ouders het gezwoeg om het zo in te pakken dat de deuren en de achterklep van de auto in ieder geval dicht konden.
Ik zag ze denken: ‘Wat ga je toch beginnen jongen? Blijf toch lekker thuis.’

Daar was echter geen sprake van. Ook wij wilden in die jaren van groeiende welvaart ontdekken wat er buiten onze landsgrenzen te zien was.
Bij het vertrek riepen ze ons nog na: ‘Bellen als je aangekomen bent hoor en gauw een kaartje sturen!’
De eerste vakantiereis met de auto ging naar het Lago Maggiore in Noord-Italië. Halverwege kwam ik de Sint-Gotthard tegen.
Ik had ‘never nooit’ in de bergen gereden. Quasi nonchalant stuurde ik de auto via talloze haarspeldbochten naar de andere kant van de bergreus.
Het zweet stond me in de handen. De kinderen dachten echter: ‘Dat doet die Pa van ons dan toch maar even.’

Mijn ouders fungeerden elk jaar als het veilige ‘thuisfront’. Mocht je tijdens de buitenlandse uitstapjes in de problemen komen dan kon je telefonisch altijd bij hen terecht.
Elk jaar slaakten ze een zucht van verlichting als alle kinderen en kleinkinderen gezond en wel weer op de thuisbasis waren teruggekeerd.

Tijden veranderen. Onze kinderen en kleinkinderen zijn wereldburgers geworden.
Een zoon vertoeft met zijn vrouw in China, een dochter met man brengt de vakantie door in Midden-Italië, een schoondochter met twee kinderen bezoekt la douce France, de oudste kleindochter maakt een reis door Zuid-Amerika en gaat ook nog met haar vriend naar Montenegro, de kleinzoon uit Schotland vertrekt binnenkort met het schoolrugbyteam naar Zuid-Afrika, een kleindochter en haar vriend zijn met Opa’s auto naar Bretagne, de kleinzoon uit Nijmegen verblijft met vriendin en vrienden in Zweden en tot slot een van de kleindochters verblijft met een vriendinnengroep op het Griekse eiland Kos..

En wat doen deze opa en oma? Opnieuw vormen zij het thuisfront waar de familie-appjes met foto’s en met ditjes en datjes binnenkomen.
En wat doen zij eind augustus als iedereen weer op het veilige nest is teruggekeerd?
Dan slaken zij een zucht van verlichting. Wat is het leven toch boeiend!

Jan van der Krabben.

13 augustus: Kitty Backs-Derks
13 augustus: Diny Sluijs-van der Wielen
25 augustus: Ina Loomans-Nieuwenhuis
26 augustus: Ria Sleumer-Geubels

ONA.

Onze toneelvereniging ONA (Ouderen nog actief) heeft dringend behoefte aan enkele nieuwe leden.
ONA speelt elk jaar gedurende twee avonden een toneelstuk, dat wordt ingestudeerd gedurende de periode september tot en met maart.
Elke vrijdagochtend komen de leden in deze maanden samen en overleggen over de te spelen productie, repeteren met elkaar in een gezellige sfeer, waardoor ze jong van geest blijven en werken gezamenlijk aan de totstandkoming.
Wij nodigen u van harte uit kennis te komen maken met deze enthousiaste groep en mee te doen.
U kunt contact opnemen met Nico Bissels, die u veel meer kan vertellen (telefoon073-5032302).
Wij hopen dat er in de volgende productie enkele nieuwe leden hun talenten zullen ontdekken en enthousiast mee zullen spelen.

Zorg, hulp of hulpmiddelen nodig?

De vrijwillige, onafhankelijke cliëntondersteuner helpt en adviseert u in het hele proces van een Wmo aanmelding.
Zij zijn speciaal opgeleid, onafhankelijk en gecertificeerd en worden regelmatig bijgeschoold.
U hoort hoe het proces van de aanmelding verloopt en u krijgt toelichting op de regelgeving en de procedure.
Als u wilt is de cliëntondersteuner aanwezig bij het gesprek met de gemeente, het zogenaamde keukentafelgesprek.
De cliëntondersteuner controleert later of het verslag van het onderzoek klopt.
Dat is belangrijk, want op basis van dat verslag bepaalt de gemeente welke hulp of zorg u krijgt.
Als u het niet eens bent met de beslissing kan de clientondersteuner u helpen bij het maken van bezwaar.

Voor Berlicum-Middelrode staan kosteloos voor u klaar:
Mevrouw Liesbeth Steenbergen, tel.: 0735033117 of 0647268340
De heer Herman Schunselaar, tel.: 0735033008 of 0653319158

Nog rennen de uren
van ooit met me mee
ze hinkelen op de stoep
springen over slootjes
waar ik hoog kon gaan
en alle dagen vol vuur
ongeremd het veld verkende
met landje pik een eigen plek
wist te veroveren tot aan
het zelfgemaakte doel
om verder weg
een vrije bal te trappen
de grenzen van het spel
te leren en stap voor stap
naar sporen zocht en wortelde.

Ans van Kessel