CLIËNTONDERSTEUNER

ZORG OF HULPMIDDELEN NODIG?

Bijvoorbeeld omdat uw gezondheid achteruit gaat en u niet langer helemaal zelf het huishouden kunt doen? Of omdat het lopen u steeds moeilijker afgaat, waardoor u er minder op uittrekt? U kunt zich dan melden bij de gemeente die vervolgens uw situatie onderzoekt en eventueel bepaalde voorzieningen toekent. De gemeente bekijkt daarbij eerst welke problemen u zelf of met behulp van uw omgeving kunt oplossen. Dit is wettelijk geregeld in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning.

Daarbij heeft u recht op onafhankelijke cliëntondersteuning. Daarmee worden uw belangen in het contact met de gemeente zo goed mogelijk behartigd.

WAT DOET DE CLIËNTONDERSTEUNER?

De cliëntondersteuner helpt u en komt voor uw belangen op wanneer u een WMO aanvraag bij de gemeente doet. De cliëntondersteuner bespreekt met u hoe het proces van de aanvraag loopt, geeft een toelichting op de regelgeving en de procedure en is indien u dit wenst aanwezig bij het onderzoeksgesprek ( het zogenaamde keukentafelgesprek) De cliëntondersteuner controleert later ook of het verslag van dit onderzoek correct is. Dat is belangrijk want op basis van dit verslag bepaalt de gemeente welke hulp of zorg u krijgt. Ben u het niet eens met de beslissing van de gemeente, dan kan de cliëntondersteuner u helpen om bezwaar te maken.

WIE ZIJN DE CLIËNTONDERSTEUNERS?

De gemeente is verplicht om iedereen die een aanvraag doet te wijzen op de mogelijkheid om bijstand te krijgen van een cliëntondersteuner. Elke aanvrager kan een ondersteuner inschakelen die bij zijn of haar situatie past en waar hij of zij vertrouwen in heeft.

U kunt als u wilt een beroep doen op cliëntondersteuners, die daarvoor speciaal door de Brabantse Seniorenverenigingen zijn opgeleid tot deskundige.  Zij hebben een degelijke WMO kennis en zullen u bij helpen uw situatie en uw vragen/behoeften in beeld te brengen en als u dit wenst bij de gesprekken met de gemeente aanwezig zijn.

VOOR BERLICUM EN MIDDELRODE ZIJN ER IN BERLICUM 2 CLIËNTONDERSTEUNERS OPGELEID
t.w. Herman Schunselaar en Liesbeth Steenbergen. Zij werken op vrijwilligersbasis, zijn gecertificeerd, werken op basis van vertrouwelijkheid  en hebben de opleiding tot cliëntondersteuner gevolgd. Zij kunnen worden ingezet voor alle inwoners van Berlicum en Middelrode en voor de BRES leden is er nog gratis juridische bijstand indien dit nodig is.

Indien u behoefte heeft aan informatie over WMO voorzieningen of u wilt ondersteuning bij de voorbereiding voor het keukentafelgesprek en het keukentafelgesprek zelf, dan kunt u contact opnemen met

Herman Schunselaar, telefoonnummer 073-5033008
Liesbeth Steenbergen, telefoonnummer 073-5033117.

U kunt voor vragen over de WMO of voor ondersteuning altijd een beroep op hun doen.